De algemene regels

Hier vind je binnenkort de regelset als download

In de regelset vind je ook de gedetailleerde uitleg hoe je je personage kunt samenstellen.

Verdere spelregels, zoals een combatsysteem volgen zo spoedig mogelijk.

De personages

Personage opstellen
Het opstellen van een personage heeft drie stappen.

Eerste stap: Bedenk wie je bent en waar je bent.
Op wat voor schip ben je aangemonsterd of wil je aanmonsteren. Wat is je functie: ben je piloot, navigator, kokkin, of nutteloze rijke dandy. Het kan tof zijn om met een groepje vrienden een complete crew te bedenken en je als schip op te geven. Maar je kunt je ook in je eentje inschrijven, dan kijkt spelleiding samen met je op welk schip je aanwezig bent (als kapitein, bemanningslid, of passagier, of verstekeling of….)
Bedenk hoe jij, en in groter verband, de crew, in het Versum past. Waarschijnlijk ben je geen hooggetrainde militaire crew in een alliantie cruiser, maar ben je gewone werklui bezig met hun brood verdienen. Je hebt wel een schip, maar misschien is het een oud brik wat alleen blijft vliegen met liberale toepassing van ductape. Of een klein snel scheepje om snelle plunderingen uit te voeren in door oorlog of rampen getroffen gebieden. Er zijn veel plekken waar je werk kan vinden of handeltjes op kan doen, maar bedenk wat voor handeltjes je mee wil inlaten en waar je ethische grenzen liggen.
Het kan ook mogelijk zijn dat je start in de locatie waar het evenement zich afspeelt, ook dat kan in overleg met spelleiding bepaald worden. Geef aan wat je wil en waar je naar zoekt, dan vinden we een passende locatie.
Er zijn geen skills voor je functie; als je aangeeft dat je navigator bent dan kun je dus navigeren. (We vertrouwen erop dat niemand aangeeft dat hij kapitein-navigator-boordwerktuigkundige-scherpschutter-president is.)

Tweede stap Kies eigenschappen.
We willen graag dat onze spelers mensen van vlees en bloed zijn, geen superhelden of dertien-in-een-dozijn poppetjes. Mensen worden uniek door de eigenschappen die ze laten zien; zowel goede als slechte. Op Serenity kenmerkt Inara zich door haar charme, Jayne zich door zijn hebberigheid, Simon door zijn zorg voor zijn zus.
Eigenschappen binnen dit spel dienen ervoor om je karakters persoonlijkheid, talenten en verborgen geheimen op te stellen.
Kies uit de lijst in bijlage 1 minstens 1 Talent en 1 Complicatie. Je mag meer Talenten nemen, maar dan moet je evenveel Complicaties nemen (max 3 van ieder).
Let wel, een aantal van deze eigenschappen gaan alleen werken als de rest van de spelers er met hun rollenspel adequaat op reageert, er zitten namelijk pure status/uitstraling eigenschappen tussen. Dit spels reageren kan al door kleine dingetjes. Bijvoorbeeld de eigenschap Schoonheid. Iemand kan een buitengewone knappe dame/heer spelen. Om dit te laten zien (want we zijn natuurlijk niet allemaal Topmodellen) draagt die persoon een ketting of een oorbel met een spiegeltje erin. Als je deze persoon ziet, kun je dit bijvoorbeeld laten blijken door de dame in kwestie een keer na te fluiten, of een extra drankje aan te bieden. Of misschien juist wel heel jaloers te worden.

Derde stap: achtergrond schrijven.
Geef in je achtergrond spelleiding een stukje van je verleden. Kom je uit de nette Centrumplaneten of ben je in de Grensplaneten geboren? Hoe ben je op je schip terechtgekomen, wie waren je ouders of je vroegere vrienden? Schrijf op maximaal 1 A4 een tweetal gebeurtenissen uit je verleden op die veel indruk op je gemaakt hebben of die sterk bepaald hebben wie en waar je nu bent. Je mag in die achtergronden namen openlaten die door spelleiding ingevuld zullen worden. Zo kan het zomaar zijn dat die kerel die je ooit verleid hebt om er met zijn geld vandoor te gaan binnen komt lopen in de bar ;-) Je mag ook aangeven dat er een mysterie in je verleden zit (mijn vrouw is vermoord en ik weet niet door wie) wat je uit wil gaan puzzelen.
Wat gebeurt er daarna:

Spelleiding zal voor het evenement een terugkoppeling geven waarin ze de gaten in jouw achtergrond zullen invullen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld bij alle leden van de crew van een schip aangeven wat ze de weken voorafgaand aan het evenement beleefd hebben. Of ze geven aan dat je in het verleden bij een bepaalde gebeurtenis betrokken bent geweest. Daar hebben we dan contact over; mocht je dingen niet willen of anders zien, dan kun je dat aangeven. Nodeloos te zeggen dat hoe meer je wel aanneemt, hoe interessanter het spel voor je zal zijn. Op deze manier koppelt de spelleiding achtergronden zodat de kiemen van intrigespel niet alleen van NPC's af zullen komen maar ook tussen spelers onderling kan ontstaan.

Talenten en Complicaties

Natuurlijk is niemand perfect. Zelfs en mischien wel juist niet in het Versum. Op Serenity heeft Mal last van een sterk eergevoel, welke hem nog wel eens in problemen brengt. Kaylee bevriest op het moment dat er geschoten wordt, Jayne verliest ieder gevoel voor zinnigheid als er maar genoeg geld wordt geboden, Wash kan zich niet echt goed staande houden tijdens een vuistgevecht, Inara heeft een dusdanige allure dat het voor haar erg lastig is om ergens ongemerkt binnen te komen, Simon is absoluut loyaal aan zijn zus, ook als dat eens minder slim zou zijn, River heeft ze niet alle zeven (of zelfs maar twee) op een rijtje. Desondanks zijn het allemaal Big Damn Heroes!

Complicaties
Minimaal 1 en maximaal 2

Berucht Je reputatie is niet echt om over naar huis te schrijven. Iedereen heeft wel van je gehoord en niet in positieve zin. Het hoeft overigens niet waar te zijn, wat mensen over je beweren, maar je hebt er wel last van. Geef van tevoren aan waarom en waarin je berucht bent, en spelleiding zal zorgen dat er mensen zijn die inderdaad van jouw reputatie gehoord hebben.
Credo Je hebt een stel principes waar je niet van afwijkt, tenzij je een wel heel goede reden hebt. En soms zelfs dan niet! Deze principes kunnen je in de problemen brengen als mensen door krijgen waar jouw rode knopje zit en je gaan manipuleren. Voorbeelden; je verdedigt bijvoorbeeld altijd dames in nood, of je zult nooit iemand achterlaten in een gevecht.
Lafaard Je bent gewoon een lafaard. Gevechten zijn prima, zo lang als ze maar morgen zijn. Ennuh Is het al weer zo laat? Zodra er geschoten wordt dien je weg te lopen, onder tafel te gaan zitten, of als dat niet gaat, je hele lichaam te bevriezen als een konijntje in de koplampen.
Platzak Je bent permanent platzak. En als je al eens geld in handen krijgt is het direct weer weg. De term gat in de hand is met jouw naam in gedachten uitgevonden. Als je deze complicatie hebt dien je je geld uit te gaan geven als je meer dan5 credits op zak hebt. Geeft niet uit waaraan, en of je die dingen nodig hebt of niet.
Dodelijke vijand Er is iemand die het op je voorzien heeft. Dood of levend, maar hij zal je te pakken nemen. Je mag in je achtergrond schrijven wie het is, maar dat mag je ook door spelleiding laten bedenken.
Hebberig Geld. Zodra je geld ziet verlies je je verstand. Je moet en zal het hebben en je bent tot heel veel bereid om het in handen te krijgen. Je hebt nooit genoeg; als je geld beschikbaar ziet zal je erachter aan gaan.
Gespleten tong of waarheidsgetrouw

Het is niet dat je altijd liegt. Echt niet. Er komt best wel eens een moment dat je de waarh... Je liegt dus. De waarheid spreken kan je niet. Zelfs niet als dat eigenlijk wel beter voor je was geweest.

Of je kiest de andere vorm, waar je altijd, echt altijd de waarheid spreekt!

Kleptomaan Als het los zit, is het van jou. En als je het met een breekijzer kan loswrikken zat het niet vast. Als je iets moois ziet, ga je proberen het te pikken. (bij persoonlijke binnenspelse voorwerpen van spelers wel snel aan spelleiding melden dat je het hebt en natuurlijk na het spel teruggeven, buitenspelse voorwerpen kunnen niet gepikt worden). Er zijn geen speciale stickertjes of andere spelse hulpmiddelen; als je het wil pikken zul je gewoon je best moeten doen het te pakken te krijgen.
Pechvogel Geluk. Ja, dat wil jij ook wel eens. Het maakt niet uit wat je doet, maar het lijkt wel alsof het op het laatste moment telkens weer misgaat. Als je meedoet aan kansspelen of behendigheidsspelen, laat het dan minstens 1x per dag flink mislukken. Leg bv alle dobbelstenen op 1 of laat je kaarten open op tafel vallen als je net die Royal Flush in handen hebt.
Lekke hersenpan Er zit een schroefje bij je los. Je komt niet helemaal coherent over bij anderen, soms zul je ook spontane uitbarstingen van emotie hebben. Je bent buitengewoon gevoelig voor psychische invloeden. Het kan zijn dat je kleine visioenen krijgt van spelleiding of andere psychische effecten. Je krijgt aan begin van het spel een code (bv code alpha, code beta) met een bepaald effect te horen. Mocht spelleiding in het spel die code roepen, dien je acuut het beschreven effect uit te spelen. Met bepaalde medicatie is het effect voor een uur te onderdrukken.
Psychotisch Ergens in je verleden is met je hersens geknoeid. Een of andere hersendokter heeft dingen met je gedaan. Misschien heb je zelf nog niet eens door wat er met je is maar daar ga je vanzelf achter komen. Met deze complicatie geef je spelleiding de mogelijkheid om met je psyche te knoeien. Je krijgt een briefje met codes (bv code epsilon, code gamma) aan het begin van het spel die je niet mag lezen. Als de code geroepen wordt maak je je briefje open en doet acuut wat er op staat.

Talenten
Minimaal 1, maximaal 2 (evenveel als complicaties)

Schoonheid Je bent fysiek zeer aantrekkelijk; een knappe vrouw of een aantrekkelijke man. Je weet hoe je je uiterlijk voor je kan laten werken in de meeste situaties en zet je charme dan ook moeiteloos in. Om duidelijk te maken dat je dit Talent hebt, draag je een ketting of oorbel (of speld voor je cravate) met een spiegel erin verwerkt. (mensen zonder deze eigenschap mogen dus geen sieraden met spiegeltje dragen). .
Geboren achter het stuur Je kon rijden nog voor je goed en wel kon lopen. Je zit het liefst achter het stuur van je favoriete voertuig om ergens naar toe te scheuren. Het is alsof je je een met het voertuig voelt. Met dit talent ben je buitengewoon goed met vliegen. Jij kan misschien net die moeilijke landing op een landingsbaan vol rommel klaar spelen waar een ander met zijn schip te pletter slaat.
Cortex Specter Iedereen heeft zijn gegevens in de Cortex staan. Alles is bekend aan de autoriteiten. Behalve over jou. Van jou is niets te vinden. Als je met een pasje door de toegangspoorten gaat is de poort diezelfde seconde weer vergeten dat je er was. Een achtergrondcheck op jou zal geen gegevens opleveren
Hooggeplaatste vrienden Je kent belangrijke mensen. Je kent belangrijke mensen die belangrijke mensen kennen. Je hebt gedineerd met ambassadeurs en gegolfd met mensen van het parlement. En als je een gunst nodig hebt, dan weet je waar je moet zijn. Eenmaal per dag mag je spelleiding aanspreken en een gunst vragen. Dat kan van alles zijn, het is aan spelleiding om te bepalen of je gunst verleend wordt en hoe. Een van de mogelijkheden is om als je een alliantie vriend hebt , die om een print van cortex gegevens over een andere speler vragen.
Laaggeplaatste vrienden Je kent altijd wel een mannetje. Die dingen kan ritselen. Deze mannetjes komen onveranderlijk uit het schimmige semi-criminele circuit wat zich op elke planeet wel gevestigd heeft. Vaak komt dat neer op contacten met de alom aanwezige Tong (chinese mafia). Dit kunnen witwassers, diefjes, vervalsers oid zijn. Je mag eenmaal per dag spelleiding aanspreken en hen vragen of je vriend iets kan ritselen (het helpt als in je achtergrond een of twee vrienden bij naam staan). Spelleiding bepaald of en in hoeverre er iets geritseld wordt, en wat het kost natuurlijk.
Gestel als een paard Je bent nooit ziek. Nooit. Als de rest van de crew beroerd in bed ligt loop jij er lachend tussen. Fysieke schade kun je wel oplopen, maar ook die lijkt sneller te genezen dan normaal. Een messteek aan je arm is bij jou echt " Just a scratch, really". Je mag binnenspels ziektes negeren. Mocht je schade oplopen, dan mag je na een uurtje al weer doen of er niks gebeurd is. (Met uitzondering van een directe schotwond oplopen, dan moet je je melden bij spelleiding die bepaald wat er aan de hand is.)
Hoge capaciteit Je kunt alcohol en andere substanties wegdrinken alsof het limonade is. Je kunt iedereen met gemak onder de tafel drinken. Je hoeft geen effect uit te spelen van drank of opium. Nadeel is dat ook medicijnen maar half effect op je hebben. Voordeel is dat ook gif maar half werkt.
Intimiderend Je bent een imposante man/vrouw en kan mensen intimideren door jouw optreden. Mensen bedenken zich wel twee keer voor ze jou boos maken. Beveiligingsbeamtes noemen je spontaan "mijnheer" als je langs loopt. Om dit effect duidelijk te maken mag je een hand tot een vuist ballen, en met de andere hand eroverheen wrijven. De ander dient uit te spelen dat hij onder de indruk is, (maar hoeft niet per se jou te gehoorzamen als je een bevel geeft. )
Geld als water Je meer geld dan de meeste. (p.s. geef reden in je achtergrond) Je krijgt een bak geld mee bij aanvang van het spel of hebt een aanzienlijk bedrag op de bank.
Empatisch Je staat open voor de uitstraling en emoties van anderen die vlak in je buurt zijn. Aanraking maakt het effect sterker. Soms pik je zelfs flarden van een gedachte op. Je bent ook gevoelig voor subtiele dreigingen in de omgeving. Als je van spelleiding een tikje op je schouder krijgt, dan alarmeert je empathie je ervoor dat er iets mis dreigt te gaan. Dit houdt wel in dat je gevoeliger dan normaal bent voor psychische beinvloeding. In interacties met andere spelers mag je een TimeOut gebaar maken en vragen hoe hij/zij zich voelt. Die persoon zal je vertellen of hij blij, boos, bang, geïrriteerd oid is.
Geluksvogel Je hebt mazzel. Vrouwe Fortuna vindt je aardig. Het geluk lacht je toe. In kansspelen mag je 1x per dag een worp overnieuw doen. Als je bv met de dobbelstenen slecht gooit, mag je een tweede keer gooien of bij kaarten een keer nieuwe kaarten vragen aan de dealer. Geef dit aan door te zeggen "dat kan natuurlijk niet waar zijn" en een knipoog. Dan mag je opnieuw. Soms zal dit zich uiten in een mazzeltje wat je van spelleiding krijgt.
Ik ben de wet Je draagt een badge en dat geeft je een zekere autoriteit. Want als jij iets beweerd heb je de wet achter je staan om dat te steunen. Je hebt gezworen om het recht te dienen en de onschuldigen te beschermen. Dat kan natuurlijk betekenen dat anderen van je verwachten dat je ook echt bescherming zal geven en een aanspraak op je maken. Bij officiële instanties kan het voordeel opleveren als je je badge laat zien.
   

Je personageformulier kan je hier downloaden en in Word invullen. Deze zien wij graag per mail tegemoet.
Als je weet wat je precies wilt kun je een mail sturen naar het plotteam

Wij nemen daarna contact met je op.

En als je een personage hebt gemaakt, wat dan?

Dan gaan wij er mee aan de slag. We kijken naar jouw achtergrond en die van anderen en koppelen die aan elkaar. Aan de hand daarvan krijg je voorafgaande aan het evenement je personage weer van ons terug uitgebreid met wat ervaringen uit je verleden.
Ook krijg je van ons te horen hoeveel geld je precies bezit. Een deel hiervan krijg je contant aan het begin van het evenement en de rest kan tijdens het evenement van je bankrekening afgehaald worden (er is een bankier aanwezig).